piątek, 7 lutego 2014

Post No.60: Bull Island

Bull Island położona jest pomiędzy portem w Dublinie a półwyspem Howth.
Wyspka ta powstała w wyniku prac prowadzonych w Zatoce Dublińskiej na przełomie XVIII i XIV wieku.
Przez wiele ostatnich tygodni w Irlandii wiało i padało, ale w końcu pogoda zlitowała się i w ostatnią Sobotę, nad Zatokę Dublińska wyjrzało słońce. Nie wahaliśmy się dłużej i wyruszyliśmy na Bull Islands.
***
Położenie portu w Dublinie jest dość nietypowe: Atlantyckie fale zmierzające w kierunku Irlandii, opływają ją dookoła i cześć z nich wpływa od północy do Morza Irlandzkiego, a część do Kanału La Manche od południa. Ten wielki wodny korytarz, pomiędzy Wyspami Brytyjskimi a Kanałem La Manche powoduje, że energia fal z północy oraz z południa spotykają się gdzieś na wysokości Dublina i uderzają dokładnie w port niosąc ze sobą odrobinki piasku, zawarte w wodzie. Coś jak ruchome pustynne wydmy...
To co się działo od wieków, z czasem zaczęło utrudniać normalne życie w porcie, gdyż ujście rzeki Liffey w ten sposób zamulało się i zdarzały się wypadki, że statki nie mogły wpłynąć z towarem do portu.
Już w 1715 roku zapoczątkowano budowę specjalnego falochronu - ściany, który miał zapobiegać nanoszeniu mułu. Do budowy użyto dębowych pali podsypanych żwirem, a sama budowa trwała aż 15 lat.
Niestety potęga natury ścianę uszkodziła w czasie sztormu w 1761 roku, a na dodatek okazało się, że drewno nie jest najtrwalszym materiałem, gdyż w wyniku wieloletnich  pływów po prostu przegniło.
Ulepszono falochron i z czasem dobudowano drugi, używając głazów i betonu.
Choć  fale wciąż nanosiły piasek, dzięki zbudowanym ścianom wejście do portu nie było już tak zamulane jak poprzednio, ale w efekcie powstała wysepka Bull Islands,
która z roku na rok, i wciąż do tej pory, rozrasta się....
Photograph: Frank Miller / THE IRISH TIMES
Na początek decydujemy się wjechać na wyspę od strony wschodniej, poprzez groblę, która została zbudowana w 1964 roku. Nie istnieje tutaj żaden parking, droga jest na tyle szeroka, że można auto zostawić na poboczu zachowując tylko jedną zasadę: lewa strona przeznaczona jest, w razie konieczności na auta uprzywilejowane.
Gdy wysiedliśmy z auta tradycyjnie nie trzymaliśmy się drogi, tylko maszerowaliśmy przez wydmy.
Staraliśmy się uważać, gdyż od 1976 roku, tereny te są rezerwatem przyrody.
W każdej z możliwych kęp trawy mogliśmy znaleźć jakieś gniazdo lub norkę...
Wychodząc na plażę, od razu dostrzegamy miłośnika kitesurfingu, który nie przejmując się zbytnio zimnym wiatrem, "tańczy" po falach w zatoce. Wiemy, że ma strój ochronny, który ma za zadanie ochronę przed zimnem, lecz i tak uważam, że w taki dzień i w takich warunkach, ja sam w życiu nie wszedłbym do wody...
Tuż obok drugi skiter , umiejętnie wykonał zwrot i teraz ślizgał się pod wiatr.
Patrzyliśmy zafascynowani umiejętnością wykorzystania wiatru oraz doświadczeniem na desce...
  Latem, miłośnicy skiteserfingu, który będzie w przyszłości zaliczany do Igrzysk Olimpijskich, spotykają się tutaj razem i czasem aż dziw bierze, że żaden ze spadochronów, używanych przez amatorów tego sportu, nie zaplączą się...
www.visitdublin.com/
Inspiruje znak drogowy z ograniczeniem prędkości. Dzisiejszego dnia znak omywały fale Morza Irlandzkiego, tym samym widok był prawie nierzeczywisty... Czy dotyczy on skite'rów? Nie..
Sprawdzając informacje w internecie okazało się, że dawniej plaża Bull Islands była wykorzystywana do nauki jazdy. Wszyscy przyszli kierowcy odbywali jazdę po plaży, ucząc się zmiany biegów. Dzisiaj również można po plaży jeździć samochodem, ale służy do tego wschodnia linia brzegowa.
Ruszamy przed siebie. Choć fale nacierają na brzeg, dzisiejszego dnia nie brakuje chętnych na spacery. Panoramiczny widok troszkę psują kominy dublińskiej elektrowni, położonej niedaleko Bull Islands.
Oba z kominów mają po 207 metrów wysokości...
We wrześniu 1914 roku, brytyjska armia zarekwirowała całą wyspę na własne potrzeby, pozbawiając tym samym miejsca rekreacji dla dublińczyków. Na wyspie wojsko stworzyło poligon, na którym ćwiczono wojnę pozycyjną. Jeszcze do roku 1980-go, gracze w golfa istniejących na wyspie dwóch klubów,  znajdowali wszelakiego typu łuski po amunicji.
W pewnej odległości widzimy słup na którym przymocowana jest bateria słoneczna. Z ciekawości naciskam na przycisk będący na słupie i ....ze słupa leci woda.
Prysznic na słoneczną baterię dla tych, którzy chcą zmyć sól z ciała.
Wracamy. Chcemy zwiedzić jeszcze zachodnią stronę wyspy. Dostajemy się na wyspę z drugiej strony, przez zbudowany jesienią 1819 roku drewniany most, który miał ułatwić transport w czasie budowania ściany - falochronu.
Przez most prowadzi droga jednokierunkowa a ruch na przemian ułatwia sygnalizacja świetlna.
Atrakcyjność wyspy zaczęła się tuz po budowie tego drewnianego mostu. Zbiegło się to również wraz z rozwojem atrakcyjności półwyspu Howth. Na półwysep bowiem zaczęły kursować konne tramwaje a jeden z przystanków umieszczony był właśnie przy drewnianym moście.
Ludzie wysiadali i zwiedzali nową powstałą wyspę.
Gdy opuściliśmy auto, właśnie byliśmy świadkami jak wielki tankowiec opuszczał port w Dublinie.
Specjalnie pogłębionym korytarzem, statek pod balastem ruszał w nieznanym kierunku do nowego portu przeznaczenia.
Maszerując w kierunku plaży, po obu stronach grobli istnieją betonowe schody umożliwiające w razie konieczności przybycie statków z ratownikami lub służbami medycznymi.
 Weszliśmy na betonową ścianę - groblę. Mamy z stąd doskonały widok na plażę Bull Islands.
Ciężko nam uwierzyć, że wysepka ta powstała z naniesionego przez fale piasku i wciąż się powiększa:
Gdybyśmy przypatrzyli się wyspie z lotu ptaka, możemy zobaczyć charakterystyczne ślady, które informują nas o etapach powiększania się wyspy.
Linia niebieska wcześniejszej linii brzegowej pochodzi z lat początku wieku XX. Z czasem, jak widać linia brzegowa przesuwała się ku morzu. Takiemu stanowi rzeczy można podziękować dzięki specjalnej roślinie: to tzw Piaskownica
Ta niepozorna roślina ma niesamowicie wielkie korzenie, sięgające nawet do 5 metrów w głąb ziemi. Właśnie dzięki jej korzeniom piasek jest wiązany i jest podstawą rozrastającej się wyspy.
Maszerując wciąż do przodu, mamy okazję zobaczyć plaże od strony zachodniej....
W okresie letnim na tej plaży potrafi przebywać do 10.000 osób. Dość płytka woda, panorama Howth i skitesurfing przyciąga niezliczoną ilość amatorów kąpieli i opalania.
Wejścia do portu strzegą dwie latarnie: zielona, która jest znacznie starsza od siostry - latarni czerwonej.
Doszliśmy do końca falochronu. Tutaj całkiem z bliska możemy zobaczyć Gwiazdę Morza - pomnik ufundowany przez jednego z arcybiskupów Irlandii.
Jednak nie zawsze Bull Islands wygląda tak jak dzisiaj. Większość dni w roku możemy zobaczyć wielki odpływ a wtedy choćbyśmy chcieli, to wody nie znajdziemy aż po sam horyzont....
W czasie odpływu czuć w powietrzu charakterystyczny zapach glonów a sama plaża przepełniona jest ptactwem, które wyszukuje w błotnistej mazi swojego pożywienia.
Bull Islands jest rezerwatem przyrody, który powstał jako pierwszy w Irlandii. Oprócz różnego gatunku ptaków, możemy spotkać tutaj również lisy i zające. Te ostatnie kiedyś nieomalże wyginęły w wyniku dzikich polowań przez człowieka. Był taki okres, że na całej wyspie doliczono się tylko czterech sztuk!
Natychmiast sprowadzono 25 par dzikich zajęcy z innych zakątków kraju i na szczęście populację tych stworzeń udało się zachować.
Gdyby się komuś poszczęściło, to może czasami na brzegach znaleźć wypoczywające foki:
oto filmik BLATH 19, któremu udało się nagrać takowe wydarzenie:
Amatorzy nurkowania, też coś znajdą dla siebie. W Zatoce Dublińskiej spoczywają wraki kilku statków...
 Wysepka Bull Island przyciąga nas co roku. Jeszcze nam się nie udało zrobić zdjęć fokom ale może kiedyś nam się uda. Jak na razie wychodzą nam zdjęcia panoramiczne:
I pamiętajcie: po odpływie jest przypływ! Nie stawiajcie zbyt blisko wody swoich samochodów!!!  :-)