piątek, 21 czerwca 2013

Post No.30: Wielki Basen na szczycie Góry

Zdjęcie pobrano z Wikipedii
 Jadąc z drogą z Hollywood w kierunku Gór Wicklow, w pewnym momencie skręciłem w prawo.
Pokonując dalszy kilometr naszym oczom ukazał się fascynujący widok. Choć tego nie widać na zdjęciu, Turlough Hill od podnóża wygląda złowieszczo i tajemniczo....
Po paru następnych metrach zobaczyliśmy urządzenia typowe dla elektrowni, do której oczywiście wstępu nie mieliśmy...
Najbardziej zaintrygowało mnie wejście do wewnątrz góry. Jest to typowy wydrążony tunel, prowadzący w dół odwiertu.  Musiałem się dowiedzieć czegoś więcej...
Ta elektrownia jest własnością ESB i pierwsze plany jej powstania powstały już w 1905 roku. Zamierzano wykorzystać przepływającą wodę specjalnie wydrążonym tunelem wewnątrz góry, spływającą ze sztucznego zbiornika zbudowanego na wierzchołku...
www.esb.ie
....do zbiornika naturalnego, znajdującego się u podnóża. Woda grawitacyjnie spływając przez turbiny wytwarzały potrzebny prąd. Nadwyżka prądu wykorzystywana jest do pompowania wody w drugą stronę. Zapewnia to ciągłe wykorzystanie takiej samej ilości wody do generowania prądu.
Takie Irlandzkie Perpetuum Mobile...
 Budowę rozpoczęto w 1968 roku aby już po sześciu latach wygenerować pierwszą energię elektryczną. Przy budowie sztucznego zbiornika zatrudniono 500 osób. Oczywiście projekt, który kosztował w tamtych czasach aż 22 miliony funtów, został zrealizowany dzięki pożyczce z Banku Światowego. W czasie mojej wędrówki na Camaderry, którą opisałem tutaj, "zahaczyłem" o zbiornik górny elektrowni wodnej w Turlough Hill. Gdy zdobywałem szczyt Camaderry, już z daleka widziałem tenże "basen". Zbiornik ma głębokość 20 metrów i zajmuje powierzchnię 160.000 metrów kwadratowych. Ilość wody w zbiorniku to aż 2.3 mln metrów sześciennych...
W czasie budowy firma ESB zatrudniła specjalnego architekta krajobrazu, gdyż istniały obawy dotyczące wpływu programu na dekoracje Wicklow Gap. Architekt Sylvia Crowe zaleciła zamaskować zbiornik górny poprzez zasadzenie roślinności na zewnętrznym obrębie  wałów.
Z bliska budowla okazała się ogromna. Mogłem się tylko domyślać jak wygląda wnętrze...
Taka elektrownia w razie wojny to cel strategiczny. Nie zdziwiło mnie to, że kiedyś, w czasach niepokoju w Irlandii, ogrodzenie było pod napięciem...
W czasie budowania obiektu, pewnego dnia skradziono aż 640 kilogramów nitrogliceryny, który służył do drążenia tunelu. Stało się to w roku 1972. W czasie pierwszych odwiertów odkryto, że góra ma "usterki", które mogły zagrozić realizacji planów więc lokalizacja głównej jaskini, musiała być zmieniona. Pomimo narastających problemów budowla została ukończona o czasie.
A koszty poniesione przy budowie zwróciły się z nawiązką...
Chyba powinniśmy pozazdrościć pomysłu, szybkości budowy czy też wkomponowania w krajobraz całego kompleksu. 
Znalazłem filmik na You Tube przedstawiający Turlough Hill z lotu ptaka. Oto on
Autor: Helihobbit
Tytuł: Turlough Hill from the Air
Choć widok z lotu ptaka jest ciekawy, u podnóża Turlough Hill można podziwiać surowość i piękno Gór Wicklow...
A tuż przed zakrętem prowadzącym do elektrowni, możemy dotknąć pnia drzewa, który ma 2.000 lat. Wzgórza te bowiem porastał kiedyś gęsty las...
Widok Elektrowni z Google Earth
*********************************************
Lokalizacja:
Turlough Hill, Góry Wicklow, Hrabstwo Wicklow
Koordynaty GPS:
53°02'0.65"N   06°23'40.24"W
MAPA:

11 komentarzy:

  1. No paczpan a my wczoraj zastanawiliśmy się co to takiego. Wchodziliśmy na szczyt Lugnaquilla i z daleka to coś wyglądało jak lądowisko dla UFO :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że Piotrze cel osiągnęliście....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, nawet 3 cele :) zeżarło mi Twój komentarz u mnie.

      Usuń
  3. piknie panie odkrywco, piknie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdzie o to ta gora sie znajduje dokladnie?? Prosze o odpowiedz na e-maila
    wioletka92-92@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. A to tylko taka zwykła pump-storage hydro polant, nic wielkiego, taka jak tysice innych na świecie, żadne irlandzkie perpetum

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Irlandzka podróbka ( :P ) polskiej elektrowni szczytowo-pompowej na górze Żar obok Żywca. Prawie identyczna, ale Porąbka-Żar jest dodatkowo (głównie) przepływowa, a górny zbiornik pełni funkcję pomocniczą przy większym zapotrzebowaniu okolicznych miast na energię elektryczną. Wczoraj właśnie sam zauważyłam ten zbiornik gdy podziwiałam Jezioro Guinnessa. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam! Faktycznie, wyglądają prawie identycznie. Nawet nie wiedziałem że w Polsce istnieje podobna. Ciekawe czy polscy inżynierowie kontaktowali się z Irlandczykami w celu wymiany doświadczeń w czasie budowy? Dziękuję za info i bardzo pozdrawiamy!!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń