czwartek, 7 lutego 2013

Post No.9: Szczytami Gór - szlak Niebieski

Naszą wyprawę zaczynamy od miejsca położonego w samym sercu Gór Wicklow. Tuż obok słynnego Opactwa w Glendalough, znajduje się przepiękne Jezioro Upper Lake, otoczonego z trzech stron górami.
Właśnie z tego miejsca rozpoczynają się wszystkie szlaki po całej okolicy. Jest ich dziewięć.
Wybrałem dzisiaj szlak Niebieski - dosyć krótka trasa, lecz bardzo malownicza a nawet niebezpieczna dla nierozważnych.

Przy jeziorze musimy skręcić w lewo i kierować się zgodnie ze strzałkami.
Już na samym początku trasy mamy możliwość podziwiania małego wodospadu Poulanass. Wodospad może nie jest imponujący, lecz słychać z jaką siłą woda opada na niże poziomy...
Już przy wodospadzie musimy pokonać wzniesienie. Nie jest wielkie ale potrafi troszkę zmęczyć.
Już po około 700 metrów marszu docieramy do mostka, z którego mamy taki widok:
 Tenże mostek to również skrzyżowanie szlaków. Idąc w lewo kierujemy się na szlak Różowy, Czerwony oraz Pomarańczowy. My musimy skręcić w prawo. Dochodzimy do pewnego momentu i musimy wybrać:
Jak widać, za znakiem czają się Niedźwiedzie...   :-)
Ten punkt to jednocześnie początek jak i koniec Szlaku Niebieskiego. Szlak bowiem zatacza kółko. Osobiście nie polecam zaczynać trasy wchodząc na te kłody. Później napiszę dlaczego. Omińmy znak z prawej i idźmy dalej traktem na wprost...
Przed nami około dwóch kilometrów do następnego skrętu. Dookoła nas podziwiać możemy widoczki naturalnego piękna pobliskich wzgórz...
a na wyższych partiach wciąż leżał śnieg...
Dochodzimy do miejsca, w którym należy skręcić w prawo. Można je łatwo ominąć. Po lewej stronie mamy słupek z oznaczeniem szlaku a po prawej tablicę ostrzegawczą.
Tutaj zaczynają się problemy techniczne. Do przejścia pod górkę mamy około 200 - 250 metrów, ale po deszczu wejście te, ze względu na śliskie kamienie jest utrudnione jak również i troszkę niebezpieczne. Bardzo łatwo o kontuzję...
Lecz na samym szczycie tej wspinaczki czeka na nas fantastyczny widok:
Patrząc w lewo również możemy podziwiać widoki: to początek jeziora Upper Lake
Po drugiej stronie jeziora mamy zbocze szczytu Camaderry - 698 metrów. Na zboczu widzimy szlak. Najpewniej kiedyś, służył on minerom do zbierania materiałów w postaci głazów na przyszłe domy czy też kościoły...
Druga strona tego samego zbocza wygląda jeszcze lepiej:
Kontynuujemy marsz w dół w kierunku opactwa Glandelough.
Muszę przyznać, że szlak jest przygotowany na turystów. Wykorzystano stare podkłady kolejowe, obłożono je siatką aby się na nich nie ślizgać. Zastanawiałem się jaką ktoś wykonał pracę: wnieść tyle drewna na górę i zbudować trakt...
Czasami ma się wrażenie, że szlak prowadzi wprost do jeziora...
Obracając się możemy zobaczyć część szlaku Białego, który prowadzi wzdłuż wodospadu.
Schodząc wciąż w dół możemy podziwiać surowość Gór Wicklow
Niestety każdy szlak się kiedyś musi skończyć. Przed nami zaczęły się schody...
Które prowadzą aż na sam dół szlaku
Schodków jest 578!!!! Kończą się przy znaku ostrzegającym przed niedźwiedziami. To dlatego nie polecam zaczynać wędrówki od tamtej strony. Wielu po prostu w połowie zrezygnowało....
Najfajniejsze  w tych wyprawach jest to, że na szlakach widuje się nie tylko osoby młode...
A  gdy zakończymy któryś ze szlaków, zawsze możemy się zatrzymać przy jeziorze, podziwiać jego urok z twierdzeniem, że szedłem tam górą i widziałem Wicklow...

Oto mapka szlaków:
Mapkę można pobrać z tej strony, jak również przeczytać wszystkie informacje na temat wszystkich szlaków: