niedziela, 11 maja 2014

Post No.72: Jedyny Fiord w Irlandii - Killary Fiord

Jadąc z Hrabstwa Mayo w kierunku południowym, przypadkiem odkryliśmy Jedyny Fiord w Irlandii.
To Killary Fiord, który długość wynosi około 16 kilometrów a który jest jednocześnie umowną granicą pomiędzy hrabstwami Mayo i Galway.
Fiord to rodzaj głębokiej zatoki, mocno wcinającej się w głąb lądu z charakterystycznymi stromymi brzegami. Choć Fiord Killary nie może równać się do fiordów w Norwegii, które mają długość nawet do 200 kilometrów, to jednak należy docenić, że na tak małą wyspę, jaką jest Irlandia, 16 kilometrów to nie jest to mało.
www.en.wikipedia.org
Głębokość tej przepięknej zatoki wynosi 45 metrów i od wielu lat wody te są wykorzystywane do połowu małży i łososi. Na północnej stronie wznosi się bardzo trudno dostępny szczyt Mweelera z wysokością przekraczającą 814 metrów, natomiast od strony południowej wznosi się górskie pasmo Maumturks.
 Postanowiliśmy odwiedzić w tym roku ten przepiękny fiord i przyjechaliśmy nad zatokę już drugi raz, lecz tym razem pogoda nie dopisała i co chwila padał "kapuśniaczek".
Chcieliśmy powtórzyć naszą wycieczkę, którą odbyliśmy cztery lata temu razem z Killary Fiord Cruise.
Przyjechaliśmy na parking, którego w zasadzie nie można ominąć a usytuowany jest tuż przy drodze N59.
 Choć może sam parking nie jest urodziwy, zawsze znajdują się tam chętni rejsu wzdłuż zatoki. Ostatnio pojawiły się nawet autokary, świadcząc o tym, jak z roku na rok miejsce te jest coraz bardziej popularne. Mała budka z biletami jest jeszcze zamknięta lecz gdy tylko pojawi się nasz transport, jeden z członków załogi otworzy drzwi i będzie osobiście sprzedawał bilety.
Z niecierpliwością czekamy na nasz statek, który zabierze nas na wyprawę wzdłuż zatoki.
Wyprawa wzdłuż fiordu i z powrotem trwa 90 minut.
A oto już z daleka zauważamy nasz stateczek.
Z każdą minutą rośnie nam w oczach i tak na prawdę bardzo się cieszymy, że uda nam się powtórzyć naszą podróż...
Connemara Lady - bo tak się statek nazywa, w końcu przybił do przystani.
Wewnątrz, widzieliśmy sporo twarzy, które roześmiane wyglądały przez okna.
Chwilę potem pierwsze osoby zeszły na ląd. Co ciekawe, wejście i zejście znajduje się pod statkiem, między kadłubami łodzi. Oczywiście jeden z członków załogi pomaga i dba o bezpieczeństwo turystów...
Niestety w momencie, kiedy mieliśmy już kupić bilety, stało się coś na co zanosiło się już od wielu godzin: spadł deszcz. I to taki deszcz, że musieliśmy zmienić plany. Nie było najmniejszego sensu podziwiać widoków zatoki Killary Fiord, których nie było widać przez nisko leżące chmury....
Trochę szkoda, bo oboje doskonale pamiętamy naszą poprzednią wycieczkę i wiemy, że na prawdę warto popłynąć dwukadłubowym katamaranem wzdłuż najdłuższego Fiordu Irlandii.
Killary Cruise oferuje nie tylko widoki, ale również coś do zjedzenia wewnątrz Connemara Lady
. Zazwyczaj w drodze powrotnej turyści schodzą pod pokład, gdzie znajduje się bufet. Można w nim zamówić normalny obiad, najlepiej tuż przed samym rejsem, wtedy cena biletu jest niższa.
Dla tych którzy wolą przy ziemskie smakołyki, również coś się znajdzie...   :-)
W czasie, kiedy my rezygnowaliśmy z biletów, między mną a jednym z członków załogi wywiązała się mała dyskusja. Rozmawialiśmy o Irlandii i naturalnym torem rozmowy weszliśmy na Killary Cruise. Choć ów Pan był bardzo zajęty obiecał, że prześle mi swoje fotki które sam wykonał w czasie wolnym od pracy.
Ja również coś obiecałem i fotki umieszczam z wielką przyjemnością:
www.killaryfjord.com
Ostatnio Killary Cruise rozszerzyło swoją działalność. Można tam organizować wesela i przyjęcia a co jakiś czas odbywają się na pokładzie recitale muzyczne z udziałem zaproszonych muzyków.
Więcej znajdziecie na oficjalnej stronie firmy, którą z przyjemnością polecam:
My niestety ruszyliśmy dalej. O wiele dalej od miejsca, gdzie cumuje katamaran, znaleźliśmy urocze plaże, które nawet w czasie pochmurnego nieba wyglądają wspaniale...
Pisząc Jedyny Fiord użyłem słowa w przewodnikach promującego akurat te miejsce.
Jednakże w Irlandii są jeszcze dwa fiordy:  Lough Swilly w Donegal oraz Carlingford Lough w Irlandii Pónocnej.
Jednakże nie czepiając się szczegółów, Killary Fiord jest piękniejszy, dłuższy i  znacznie głębszy.